So založením novej (druhej) dediny je spojené množstvo problémov. Dva základné problémy sú nedostatok surovín na rezidenciu/osadníkov a nedostatok kultúrnych bodov (KB). Poradím vám, ako čo najrýchlejšie založiť druhú dedinu, čo pre to urobiť, akým chybám sa treba vyvarovať a kde ju založiť.

Suroviny

Prvých 10 úrovní rezidencie stojí 22380 dreva, 17760 hliny, 13515 železa a 6945 obilia. Mnohí hráči robia jednu veľkú chybu – začnú stavať rezidenciu príliš skoro. Postavia pár prvých úrovní a potom zistia, že s takou produkciou, akú majú, by im to trvalo večnosť. Niektorým sa podarí našetriť suroviny a keď víťazne dostavajú 10. úroveň rezidencie, môžu si dať facku, pretože na osadníkov by šetrili ďalší týždeň!
Preto sa nežeňte do stavania rezidencie skôr, než budete mať dostatočný príjem surovín. Tým mám na mysli, že by ste ju mali byť schopní postaviť za 3 dni a každý ďalší deň jedného osadníka. Ak by vám to malo trvalo dlhšie, tak ešte popracujte na produkcii. Rezidencia spolu s osadníkmi vás vyjde dokopy na 120-135 tisíc surovín. Ak to chcete stihnúť za 6 dní, musíte byť schopní nazbierať 20 tisíc surovín za deň, resp. 800 za hodinu. To približne zodpovedá produkcii 250/250/200/100, ktorú by ste mali bez problémov dosiahnuť za cca 10-12 dní, ak sa budete držať rád spísaných v začiatku hry.

Za predpokladu, že váš jediný príjem nie je vlastná produkcia (denne by ste mali nafarmiť aspoň 5-10 tisíc surovín), ste schopní postaviť rezidenciu a 3 osadníkov za 4-5 dní.

Kultúrne body

Ak nebudete robiť veľa chýb, suroviny nebudú prvoradou brzdou v založení novej dediny. Problémom budú kultúrne body. Asi tak po 7-10 dňoch vám radím postaviť rezidenciu na úroveň 1, aby ste videli, sko ste na tom s KB. V prípade, že by ste nestavali z ekonomického hľadiska nepotrebné budovy (t.j. pracovali by ste len na produkcii a vojsku), 2000 kultúrnych bodov by ste nenazbierali ani za 3 týždne.

Ak sa so založením novej dediny nikam neponáhľate, máte po probléme. V opačnom prípade ale treba vyriešiť otázku: Čo robiť, aby ste mali viac kultúrnych bodov?
Surovinové budovy produkujú minimum KB a ich cena každou úrovňou rapídne rastie. Preto je okrem polí potrebné postaviť aj budovy na tvorbu KB. Najlepšími adeptmi sú budovy s vysokým pomerom ‘KB:cena’. (Myslite na to, že čím vyššia úroveň budovy, tým horší je tento pomer.)
Pozrite si, ktorá budova produkuje koľko KB.
Ambasádu a trh ste už určite postavili kvôli Bonifácovi. Rozširovať ďalej ambasádu by bolo mrhanie surovinami (pokiaľ nie ste zakladateľ aliancie). Zameriame sa teda na užitočné budovy:

 

  • Rozšíriť trh sa zíde – môžete ho využiť na zarábanie obchodovaním.
  • Veľa KB nezískate, ak nepostavíte akadémiu. Je lacná, relatívne užitočná a pridáva slušne KB. Stajne tiež nie sú na zahodenie 😉
  • Hlavná budova – no comment.
  • Úkryt na 3. úroveň či hradby dokopy nič nestoja.

 

RADA: Ak sa so založením novej dediny veľmi ponáhľate (napr. z dôvodu, aby vám nikto neobsadil vysnívané MC), a máte dosť surovín, postavte radnicu a spravte malé slávnosti.

Kde založiť novú dedinu

Sú 2 hlavné možnosti, kam sa pobrať s novou dedinou: neďaleko vašej počiatočnej dediny – blízko hráčov, alebo ďaleko od všetkých. Rozoberiem klady a zápory týchto možností. Zvoľte si tú, ktorá viac vyhovuje vášmu štýlu hrania.

1) Neísť ďaleko

      Túto možnosť odporúčam tým, ktorí majú radi akciu a sú online dosť často.

Pre:

    • Rýchlejšie založíte dedinu – osadníkom zaberie cesta menej času.
    • Lepšie zásobovanie – čím bližšie je nová dedina, tým kratšie tam idú obchodníci a tým menej ich potrebujete.

Proti:

  • Nájdu sa chytráci, ktorí vám na novú dedinu budú útočiť. (S tým sú spojené hlavne otravné problémy, ale nič neprekonateľné.)
  • Boj o oázy s okolitými hráčmi.

TIP: Akási medzimožnosť je založiť dedinu medzi novými hráčmi. Odporúčam tým, ktorí radi farmia. Nová dedina sa vďaka lúpeniu stane samostatnou veľmi rýchlo + budete najsilnejší na okolí.
2) Presťahovať sa ďaleko od ostatných

      Túto možnosť odporúčam tým, ktorí chcú hrať kľudne a pohodlne. Ja osobne ju veľmi obľubujem – s nie veľkou námahou sa mi takýmto spôsobom podarilo nazbierať celkom slušnú

armádu

      .

Pre:

    • Máte pokoj. Nemusíte sa strachovať, že by na vás niekto zaútočil. (Aj keby zaútočil, trvalo by mu to mnoho hodín a dovtedy by ste všetky suroviny minuli/ukryli.)
    • Máte oveľa viac možností na presne taký typ dediny, aký chcete.
      (Nie je problém nájsť MC s bonusom obilia 125 až 150%!)
    • Všetky oázy na okolí sú vaše.
    • Minimálna šanca, že vám niekto skazí dlhodobé plány.

Proti:

    • Jednorázovo stratíte desiatky hodín, kým na požadované miesto dorazia osadníci.
    • Problémy so zásobovaním – treba viac obchodníkov a cesta im trvá dlhšie.
    • Nemáte koho farmiť.

Musím poznamenať, že negatíva spojené s presťahovaním sa prejavia len pri prvých dedinách – pomiznú asi po 2-3 týždňoch, kedy sa novozaložená dedina stane viac-menej samostatnou.

Multicorp (MC) alebo obyčajná dedina?

To, akého typu založíte druhú dedinu, je dôležité, ale i komplikované rozhodnutie. Závisí to od toho, čo plánujete mať za hlavnú dedinu.

 

  • Ak neplánujete meniť hlavnú dedinu, nie je už veľmi čo riešiť.
  • Ak mienite zmeniť hlavnú dedinu a nie je to MC15, založte ju hneď ako druhú.
  • Ak máte dosť zlatiek – dennodenne meniť v NPC vám nerobí problém, kľudne založte ako druhú dedinu hneď MC15. Ak máte zlatiek naozaj veľa, odporúčam vám zakladať všetky dediny MC15 (čím viac obilných polí, tým lepšie). Dôvod: obilné polia sa stavajú najrýchlejšie, pridávajú minimum populácie, bonus k ich produkcii ide jednak z mlynu, jednak z pekárne a taktiež z oáz môžu získať omnoho väčší bonus.
  • Zostáva už len možnosť, že sa chystáte mať za hlavnú dedinu MC15 a neseriete zlatky. Optimálne je založiť nové dediny (nie MC) v blízkosti vysnívaného MC. To obsadíte, až budete mať dostatok surovín na jeho rozvoj. S týmto je však spojené riziko, že vám niekto obsadí MC pred vami. (Možné riešenie – skatovať.) Ak sa veľmi bojíte, tak si ho teda založte ako druhú dedinu. Snažte sa ho ale čo najskôr spraviť samostatným – začnite tam okamžite vyrábať armádu a farmite, čo to dá. Varujem vás: ak nie ste výborný lupič, veľmi vás to zdrží.

 

Opakujem: POZOR na problémy spojené so založením MC15 ako druhej dediny! Mnohí hráči tak spravia a nemajú suroviny, aby tam niečo stavali. Kým nepotrebujete veľa obilia, MC vám je na nič.