Informácie a rady – pneumatiky

pneu

205/55 R16 91W

5
55
R
16
91W
Dunlop
SP Sport 2000E

Šírka pneumatiky v milimetroch
Profilové číslo – pomer výška / šírka Pneumatiky v %
Konštrukcia pneumatiky(R=radiálna,D=diagonálna,B=bias belted)Priemer ráfiku v palcoch
Indexy záťaže a rýchlostí (LI/SI)
Výrobca
Model/dezén

Ďaľšie označenia

tl,
tubeless
tt
rf
m + s
fr
DOT

Bezdušová pneumatika

Dušová pneumatika
Reinforced= zosílená kostra
Mud + Snow (blato a sneh). Pneu určená pre zimnú prevádzku
Ochrana alu ráfikov pred poškodením pri náraze na obrubník
Prvé dvojčíslie označuje týždeň a druhé rok výroby pneumatiky

Indexy rýchlosti (SI)

SI L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Max. rýchlosť
[km/hod]
120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

Indexy záťaže (LI)

LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla
50 190 kg 634 kg
51 195 kg 650 kg
52 200 kg 667 kg
53 206 kg 687 kg
54 212 kg 707 kg
55 218 kg 727 kg
56 224 kg 747 kg
57 230 kg 767 kg
58 236 kg 787 kg
59 243 kg 810 kg
60 250 kg 834 kg
61 257 kg 857 kg
62 265 kg 884 kg
63 272 kg 907 kg
64 280 kg 934 kg
65 290 kg 967 kg
66 300 kg 1000 kg
67 307 kg 1024 kg
68 315 kg 1050 kg
69 325 kg 1084 kg
70 335 kg 1117 kg
71 345 kg 1150 kg
72 355 kg 1184 kg
73 365 kg 1217 kg
74 375 kg 1250 kg
75 387 kg 1290 kg
76 400 kg 1334 kg
77 412 kg 1374 kg
78 423 kg 1417 kg
79 437 kg 1457 kg
LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla
80 450 kg 1500 kg
81 462 kg 1540 kg
82 475 kg 1584 kg
83 487 kg 1624 kg
84 500 kg 1667 kg
85 515 kg 1717 kg
86 530 kg 1767 kg
87 545 kg 1817 kg
88 560 kg 1867 kg
89 580 kg 1934 kg
90 600 kg 2000 kg
91 615 kg 2050 kg
92 630 kg 2100 kg
93 650 kg 2167 kg
94 670 kg 2234 kg
95 690 kg 2300 kg
96 710 kg 2367 kg
97 730 kg 2434 kg
98 750 kg 2500 kg
99 775 kg 2584 kg
100 800 kg 2667 kg
101 825 kg 2750 kg
102 850 kg 2834 kg
103 875 kg 2917 kg
104 900 kg 3000 kg
105 925 kg 3084 kg
106 950 kg 3167 kg
107 975 kg 3250 kg
108 1000 kg 3334 kg
109 1030 kg 3434 kg
LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla
110 1060 kg 3534 kg
111 1090 kg 3634 kg
112 1120 kg 3734 kg
113 1150 kg 3834 kg
114 1180 kg 3934 kg
115 1215 kg 4050 kg
116 1250 kg 4167 kg
117 1285 kg 4284 kg
118 1320 kg 4400 kg
119 1360 kg 4534 kg
120 1400 kg 4667 kg
121 1450 kg 4834 kg
122 1500 kg 5000 kg
123 1550 kg 5167 kg
124 1600 kg 5334 kg
125 1650 kg 5500 kg
126 1700 kg 5667 kg
127 1750 kg 5834 kg
128 1800 kg 6000 kg
129 1850 kg 6167 kg
130 1900 kg 6334 kg
131 1950 kg 6500 kg
132 2000 kg 6667 kg
133 2060 kg 6867 kg
134 2120 kg 7067 kg
135 2180 kg 7267 kg
136 2240 kg 7467 kg
137 2300 kg 7667 kg
138 2360 kg 7867 kg
139 2430 kg 8100 kg

Doporučené hustenie pneumatík

Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriate vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate.Úbytok tlaku je pre vaše obutie škodlivejší než prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!Tu nájdete tabuľky doporučených tlakov pre jednotlivé značky áut.Najprv vyberte značku auta. ZOBRAZÍ sa vám tabuľka jednotlivých modelov a prevedení áut s doporučenými rozmermi pneumatík a tlaky pre hustenie. V poslednom stĺpci sú doporučené tlaky pri plnom zaťažení vozidla.(Zdroj Michelin, Barum)

Vyberte výrobca :

Prepočtová tabuľka alternatívnych rozmerov pneumatík

Pri zmene rozmeru pneu na vašom automobile je potreba dodržať hlavnú podmienku a to výber pneu s približne rovnakým obvodom. V tom vám pomožu následujúce tabuľky.V jednotlivých riadkoch sa vám zobrazia rozmery (alebo skupiny rozmerov), ich obvod je rovnaký alebo sa nachádza v tolerancii. Obvod (v mm) je vyznačený vpravo vedľa rozmeru pneu, ďalšie údaje potom doporučujú predpísaný rozmer disku pre danú pneumatiku.

Pre výber alternatívneho rozmeru je najlepšie vychádzať z základného rozmeru pre vaše auto(napr. 165/70/13) – nájdete ich v stĺpci ‘série 70’ a potom pokračovať v rovnakom riadku smerom doprava k nižším profilom.

tabuľka 1( 12“ – 15“ ) tabuľka 2( 15“ – 16“ )

Musíme upozorniť, že konkrétne použitie je treba konzultovať s odborníkom alebo výrobcom automobilu. V prípade nejasností vám radi poradia naši techniciKeď sa na jar začnú teploty pohybovať dlhodobo nad 7 st.Celsia je ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vysokých teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt.

Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:

  • Skladovať sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4mm. Menší vzor sa pre zimnú prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich nedoporučujú.
  • Pneu skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie chemikálií pneumatikám vadí.
  • Najlepšie je skladovať pneumatiky na ráfikoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ skladujete pneumatiky bez ráfikov uložte ich vedľa seba nastojato. Je dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.
  • Na pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použitý ich namontujte na rovnaké koleso.

Minimálna hĺbka dezénu je SR daná zákonom na 1,6 mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu.

Pre zimnú prevádzku platí zákonom stanovená hĺbka 1,6 mm, doporučuje sa však jazdiť na pneumatikách so vzorom hlbokým 4mm.

hlbka-dezenu

Poprední výrobcovia pneumatík vybavujú modely systémom pre núdzový dojazd. Jedná sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Tajomstvo systému spočíva v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosílenú bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate pneumatike následkom defektu. Je tak zabezpečené, že splasnutá pneumatika nie je drvená medzi ráfikom kolesa a vozovkou.

Výhody systému pre núdzový dojazd:

  • odpadá nutnosť voziť rezervné koleso a meniť ho pri defekte
  • pri defekte sa jazdné vlastnosti dramaticky nemenia umožňuje pokračovať v jazde rýchlosťou do 80 km/hod do pneuservisu
  • pneumatika sa môže používať na bežný ráfik

Nevýhody systému pre núdzový dojazd:

  • Je možné ho použiť v prípade, že je súčasne namontovaný systém výstrahy pri poklese tlaku. Niektoré nové autá už majú tieto systémy zabudované( Renault Laguna, Megane, Škoda Octávia II, VW Golf V, Audi A8,A6,BMW..)

Označenie skratky systému núdzového dojazdu u niektorých výrobcov:

  • Bridgestone – RFT (Run Flat Technology) – viac tu
  • Continental – SSR (Self Supporting Runflate) – viac tu
  • Dunlop – DSST znamená Dunlop Self-Supporting Technology – viac tu
RunFlatdefektné pneu bez technológie SSR runflat-ssrdefektné pneu s technológiou SSR

Tvary dezénu

Symetrický – pneu je možné na vozidle akokoľvek meniť a otáčať (Brillantis) Symetricky
Smerový – pri montáži je nutné dodržiavať smer otáčania, je vyznačení šípkou na bočnici pneumatiky (g-force Profiler) Smerovy
Asymetrický – pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako „outside“ a „inside‘ (Premium contact) Asymetricky
  • ojazdené kraje behúňa – veľmi nízky tlak
  • ojazdený stred behúňa – veľmi vysoký tlak, pneumatika pri prehustení získa balónovitý tvar
  • ojazdený jeden kraj behúňa – najčastejšia príčina je zlé nastavenie geometrie
  • opotrebované rôzne miesta – pneu je „zubaté“, „oskákané“, signalizuje závadu tlmičov
  • opotrebované jedno miesto – pri prebrzdení, šmyku
  • Pozdĺžne drážky a ryhy – hlavne v zime, pri prešmykovaní, hrabaní, kedy jedno koleso stojí a druhé sa pretáča

Prierez pneumatikou (Dunlop SP Sport 9000)Prierez-pneumatikou

1. Vodivá behúňova zmes
2. El. vodivý pás Base Pen
3. Vrchný behúň s materiálom silika
4. Nekonečný bezšvový nylonový pás – JLB
5. Kostra pneu tvorená pomocou PSP Beta Teorie
6. 1. oceľový nárazník
7. 2. oceľový nárazník
8. Aramidový výstužný pás
9. Výplň patky – Apex
10. MFS Ochrana ráfikov z ľahkých zliatin

31 thoughts on “Všetko o značení pneumatík

  • Pingback: payday loans

  • Pingback: quibids software

  • Pingback: sac louis vuitton

  • Pingback: celine bags

  • wow gold

    Všetko o značení pneumatík | Matúš Trtík Blog & Galérka wow gold http://www.95wowgold.com/

  • seo tools

    Všetko o značení pneumatík | Matúš Trtík Blog & Galérka seo tools http://scrapebox.overblog.com/

  • miu miu

    Všetko o značení pneumatík | Matúš Trtík Blog & Galérka miu miu http://www.imiumiu.com/

  • maillot foot pas cher

    Internet is written with the capital letter in a sentence, by the way. And hundredths are written not with a point but with a comma. This is according to the standard. And actually everything is very good..!

  • red bottom shoes

    Všetko o značení pneumatík | Matúš Trtík Blog & Galérka red bottom shoes http://cl.v5s7.com/

  • Maillot de foot

    Hi, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, very good blog!

  • mulberry bags

    Všetko o značení pneumatík | Matúš Trtík Blog & Galérka mulberry bags http://mulberry360.over-blog.com/

  • Pingback: hermes bags

  • burberry bags

    Všetko o značení pneumatík | Matúš Trtík Blog & Galérka burberry bags http://bags.me.cc/

  • maillot equipe de france

    I much like the precious information you provide you with as part of your articles.I’ll bookmark your weblog and take a look at once again below continually.I’m quite guaranteed I’ll learn considerably of new things suitable here! Great luck to the next!

  • maillot foot pas cher

    I have no idea how you do this but I’m completely fond of this blog.

  • Pingback: quibids software

  • Social bookmarks

    2MPnz5 I value the post.Really looking forward to read more. Want more.

  • Miu Miu Online

    I do believe all the concepts you’ve introduced for your post. They are very convincing and can definitely work. Still, the posts are very brief for novices. Could you please prolong them a little from subsequent time? Thanks for the post. Miu Miu Online http://miumiuonline.v5s7.com

  • Mulberry Handbags

    I love my best Mulberry Handbags. They’re just very good. I’m taking advantage of my best for starters try and peruse forward to selecting a great deal more.

  • Buy Mulberry

    Everyone should unique two [url=http://buymulberry.v5s7.com]Buy Mulberry[/url] 🙂 The basic are fantastic! They are presented again yearly, so will not walk out of type just for ages! A few might mention that they cost too much, however the fashionth, and comfort are more than worth it. Also you will definitely take a look attractive 🙂

  • Pingback: azVIYBzB

  • Pingback: oVBOslgb

  • Pingback: XEQRSfVa

  • Pingback: GeFWkydo

  • sac kelly hermes

    Thanks designed for sharing such a fastidious thinking, article is fastidious, thats why i have read it entirely

  • Pingback: thepremierhost.com scam website hosting

  • r4itt

    Hey administratorWhy is there a lot of comments that look a lot like spam?

  • r4i gold

    I’ll apply this idea…… It can be fun!

  • 3ds nintendo

    Good blog! I truly love how it is easy on my eyes and the data are well written.

  • Carte R4 3DS

    Thanks-a-mundo for the blog.Really thank you! Will read on…

  • janka

    konecne clanok, kde su uvedene aj indexy rýchlosti pre jednotlive typy pneumatik a krasne popisany cely prierez pneumatiky

Comments are closed.