Auto novinky

Xenónové svetlá, ako to teda je ?!

Prestavba halogénového svetlometu na xenónový je napriek použitiu prestavbových kitov s certifikátom TUV nelegálna nielen u nás, ale aj v celej EU. Každý svetlomet je homologizovaný – t.j. jeho použitie je legálne – iba pri použití svetelného zdroja, s ktorým bol schválený. To znamená, že ak niekto použije xenónovú výbojku v svetlomete, ktorý bol originálne vybavený halogénovou žiarovkou, vykonal nelegálnu úpravu (takisto aj naopak, ale kto by to robil…). Jednou z možností je vymeniť celý svetlomet za taký, ktorý bol homologizovaný na prevádzku s xenónovou výbojkou. Takáto výmena je legálna za podmienky, že na vozidle sú namontované ostrekovače svetlometov a automatické gyroskopické nastavovanie sklonu svetlometov. To sa však montuje iba na vozidlá od výroby vybavené výbojkovými svetlometmi a jeho dodatočná montáž nie je najjednoduchšia a ani najlacnejšia.
xenon
Každý svetlomet je označený na viditeľnom mieste (najčastejšie na rozptylovom skle) homologizačnou značkou E4 alebo e4 v krúžku a následným číselným kódom. Tento číselný kód je odlišný pre svetlomety s halogénovými žiarovkami a pre svetlomety s xenónovými výbojkami. Na základe tohto kódu je možné identifikovať, o aký typ svetlometu ide. Policajt na ceste to určite kontrolovať nebude, pravdepodobne to neskontroluje ani technik na STK-čke. Šikovnejší policajt alebo technik STK zistí nelegálnu prestavbu jednoducho: prítomnosťou gombíka na reguláciu sklonu svetlometov na palubnej doske. Autá s xenónovými výbojkami a automatickou reguláciou sklonu ho nemajú – je to nevyvrátiteľný dôkaz končiaci zadržaním technického preukazu. Ak na to prídu napr. rakúski policajti, následky môžu byť aj horšie.

xenon_headlightsVeľký problém nastáva, pokiaľ dôjde k nehode, kde bude musieť poisťovňa vyplatiť vyššie poistné plnenie, prípadne pri nej dôjde k zraneniu, alebo nebodaj usmrteniu osôb. Je viac ako isté, že odborníci z poisťovne budú hľadať aj najmenší detail – počínajúc rozmermi pneumatík a diskov až po homologizačné čísla na svetlometoch a žiarovkách – len aby našli niečo, čo je proti predpisom a na základe čoho nebudú musieť vyplatiť poistné plnenie (sú na vysokej odbornej úrovni a sú za to dobre platení). Ak poisťovňa preukáže použitie nehomologizovaných komponentov, majiteľ tohto vozidla má problém. V prípade prestavby halogénových svetlometov na xenónové stačí, aby druhý účastník nehody vyhlásil, že ho toto vozidlo oslnilo. Vtedy, bez ohľadu na priebeh nehody, poisťovňa odmietne uhradiť škodu a plnú škodu je povinný uhradiť ten, kto mal v čase nehody namontované nehomologizované komponenty (toto hrozí napr. aj pri použití iného rozmeru pneumatík či diskov, ako je uvedené v technickom preukaze). Ak by bol k posúdeniu nehody privolaný aj súdny znalec, nepomôže mu už nič.

Každý, kto sa rozhoduje pre takúto prestavbu, by mal byť vopred upozornený na nelegálnosť takejto prestavby a prípadných následkov z toho plynúcich.

A na záver jedna prosba v záujme bezpečnosti na cestách k všetkým tým, ktorí sa pre takúto prestavbu (opakujem, na Slovensku aj v EU je to nepovolená úprava) rozhodnú: Po prestavbe halogénových reflektorov na xenóny je skutočne nevyhnutné mať vždy správne nastavené svetlá, aby nedochádzalo k zbytočným nehodám. Oslnenie xenónmi je vzhľadom na ich svietivosť veľmi nebezpečné. Nechajte si skontrolovať nastavenie svetiel aspoň raz za rok. Toto praktizujte aj keď nemáte xenónové výbojky – s dobre nastavenými svetlami uvidíte tiež o niečo lepšie a nebudete oslňovať iných.

Podmienky pre homologizáciu svetlometov motorových vozidiel, vybavených svetelnými zdrojmi s plynovými výbojkami ustanovuje predpis č. 98 EHK OSN a platí aj na Slovensku. Autor problematiku osobne konzultoval so Štátnym dopravným úradom na Ministerstve Dopravy Pôšt a Telekomunikácii SR a s technikom spoločnosti Slovdekra, s.r.o vykonávajúcou technické kontroly vozidiel.

Autor textov: Martin Šraga
Obrázky, kontrola: Slavomír Majerník
Finálna úprava: Martin Vyšný

14 thoughts on “Xenónové svetlá, ako to teda je ?!

  1. Spätné upozornenie: zewzrctvybunifr5drx
  2. Spätné upozornenie: Quibids.com
  3. Staple Design feels oahu is the perfect matchup provided that they are obsessed by brands in addition to branding, and Beats By Dre is just about the most popular, fastest growing brand in its three years.

  4. The New Orleans native ran through some of his hits including, but not limited for you to, “No Worries” and “Pop That”, but before he did that he saluted Dr. Dre and his company for giving him the opportunity. The event took place last week after the VMA’s wrapped up and everyone struck the scene. After the jump you can even examine out the performance, do so and let your ideas be known.

  5. Spätné upozornenie: How To Win on Qubids
  6. Spätné upozornenie: KkybSkvP
  7. Spätné upozornenie: CTFeQluD
  8. Spätné upozornenie: cheap beats by dre sale
  9. Spätné upozornenie: ZOLMUGlY
  10. Spätné upozornenie: beats solo black
  11. Spätné upozornenie: scam website hosting
  12. Dear Sir

    Do you need HID&LED for car ??

    If yes, contact me.will give you Good quality and price

    Allan

    LONGRIVER AUTO ACCESSORIES LIMITED
    Tel: 86-020-15918858613
    Mail:wzgallan@gmail.com

  13. To je vsetko pekne co sa pise v tomto clanku. Zabuda sa vsak na tych co maju auta so xenonovymi svetlami vyrobenych rokom 2004. Totiz o tohto roku by mal platit zakon ktory svojim sposobom nuti automobilky montovat so xenonmi aj automaticke nastavenie sklonu. Osobne poznam nejedno auto co ma xenony od vyroby ale nema automaticke nastavenie sklonu. Skoda ze firma testek ktora sa angazuje do statnych veci zabudla na tieto banalne veci. Mohli to urobit ako s Led svetlami na denne svietenie. Podla najnovsej vyhlasky nesmu svietit zadne svetla osvetlenie SPZ a predne obrysovky. To uz testek nezabudol poznamenat ze vyrobcovia uz vyrobili auta s led dennym svietenim ktorym svietia aj zadne svetla, teda su schvalene na pouzzivanie na pozemnych komunikaciach ale podla starej vyhlasky. Dalej ma hneva ze ked niekto na automobilovych forach spomenie HID prestavbove sady, vsetci zacnu odpisovat ake je to nelegalne a aka je za to pokuta.
    Ano nech sa paci ak si to niekto namontuje do skodoviek 120, favoritov a fabii, tak s pokutou suhlasim. ALe ak si to namontujem do sosoviek samozrejme max farba 5000k a po skuske v premavke zvazim ze to neoslepuje tak nevidim dovod. Ja som si kupil tuningove svetla so sosovkou a jazdil som normalne so ziarovkami znacky Osram Night Braker ale ani to nezabranilo aby som pri ceste z Ruzomberka nenatrafil na jamu ktorych mimichodom v tomto rocnom obdobi pozehnane. Vysledok ? Defekt, ohnuty disk, posunuta naprava samozrejme zla geometria. Privolany policajt spisal udalost. Dalsi vysledok ? Mal som predvidat stav vozovky a prisposobit tomu rychlost. Takze konecny vysledok bol v sume 937 eur za opravu auta + este musim kupit nove pneumatiky kedze na povodnych sa mi zodrala vnutorna strana pri ceste do ciela. Takze takto sa mame my chodoba. Sme bombardovani od velkych sefov z EU ktory ani netusia co je to HID sada, ale vedia presne povedat kolko moze clovek stravit za mrezami ked nechtiac zrazi neosvetleneho chodca. Takze je naozaj neohladupnost namontovat HID do sosovky a spravne nastavit svetla ? Alebo je legalnost len pojem ktory patri veciam ktore boli namontovane z vyroby, pricom aj ta audina ktora ma xenony z vyroby oslepuje len preto ze vodicovi sa nechce doliat vodu do ostrekovacov ? A je nelegalnost len pojem ktory sluzi vyzmykaniu chudaka z tej almuznej co za cely mesiac tvrdej prace zarobi ? Len jedno je iste ze chudakovi aj z prazdneho hrnca vykypi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *